Suluboya resimlerimi ve deneyimlerimi sizlerle paylaşıyorum.

8 Haziran 2016 Çarşamba

Kuruduğunda buruşan kağıdımızı nasıl düzleştiririz?


Suluboya denildiğinde belki de ilk akla gelen su içinde kalmış ve dağılmak üzere olan kağıtlardır. Suluboya kağıtlarıyla ilgili olan yazımda; bu iş için olan gramajı yüksek yani kalın kağıtlar kullanıldığında parçalanma yada aşınma sorunu yaşamadığımızı belirtmiştim.

Şimdi ise kuruduğunda nasıl düzleştirebileceğimizi anlatacağım.

Genellikle resmim bittiğinde düz ve ağır iki cisim arasına koyarak kağıdımızı düzeltmek herkesin bildiği bir yöntemdir. Fakat suluboya kağıtları kuruduğunda pek de öyle kolay söz dinlemiyorlar.
Çocukluğumda çalıştığım 100-120 gramlık resim kağıtlarını bir gece halı altında bekletmek yetiyordu fakat 300gr lık kağıtlarda bu yöntemin işe yaramadığını görünce bir hayli şaşırmıştım.

İlk aklıma gelen resmi tersinden ütülemek oldu. Fakat bu işlem kağıdı daha da kuruttuğundan daha fazla buruşmasına bile neden oluyordu. Son çare olarak uygulamış olduğum bu yöntem işe yaramayınca bir hayli tedirgin olmuştum. Çünkü resimleri çerçevelettiğinizde bile eğer buruşuksa cam ve mukavva arasında mutlaka boşluk kalıyordu.

Neyseki denediğim ikinci yöntemle tam olarak başarıya ulaşabildim.

Resminiz bittikten sonra tersini güzelce ıslatıyoruz. Suluboya kağıtlarında ön yüzüne birşey olmuyor merak etmeyin. ayrıca resminize su gelse bile kurumuş boyaya müdahale etmediğiniz sürece; yani fırçayla oynamadığınız sürece dağılma söz konusu olmuyor. (Mürekkep hariç!) Mürekkepli bir kalemle eskiz veya müdahalede bulunduysanız o kısımları dağılıp akabilir! Ama tersten o kısımlara su gelmeyeceğinden yine sıkıntı olmayacaktır. Ben bunu yaparken musluğu çok az açıyorum ve büyük bir fırça yardımıyla suyu yediriyorum. Sonra eski yöntemimiz olan halının altına atıyoruz. Bunu yaparken dikkat etmemiz gereken şey halının altında resimde iz ve leke bırakacak birşeylerin olmadığıdır.

Resminiz ertesi gün sanki üzerinde hiç çalışılmamış gibi düz olacaktır.

Herkese iyi boyamalar.


10 yorum:

  1. Peki kağıdı ıslatıp halının altına koyduğumuzda kağıtta aşınma vs. olmuyor mu? Bir de kağıdın boyalı kısmı mı parkeye gelecek yoksa ıslak kısmı mı parkeye gelecek? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Suluboya için üretilmiş kğıda ıslattığınızda bir şey olmaz. Halının altına koyduğunuzda hangi yönünün nereye geleceğının çok bir önemi yok ancak halının altında yada yerde bir pürüzlülük ya da leke bırakacak bir şey varsa sıkıntı olabilir. Buna dikkat ediniz!

      Sil
  2. Yönetimimi biraz geliştirdim. Kağıdı boyalı kısmı yere gelecek şekilde halının atına koyuyorum ve arkasına spreyle su sıkıyorum. Bende 6 santimlik küçük kolonyalardan kalan bir sprey var. Bu mini şişenin yarısını kullanıyorum miktar olarak. Yani fazla ıslatmıyorum. Halının sertliği yetmediği için resmi üzerinde yaptığım pleksiyi de üzerine kapattıktan sonra halıyı üstlerine örtüyorum. Daha sonra biraz daha abartıp üzerine sehpa koyuyorum. Fakat sehpa koymaya gerek yok. Hatta üserine pleksiyi herhangi bir düzlükte kapatıp kitaplarla ağırlık uygulayabilirsiniz. Sonuç mükemmel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Peki çok teşekkürler böyle deneyeceğim.

      Sil
  3. Merhaba, yabancı kaynaklı bir sitede şöyle gördüm: Kağıdın arkasını ıslatıp boyalı kısmı aşağı gelecek şekilde düz bir zemine koyup üstüne bir kağıt ardından da pamuk havlu koyarak ütülüyor, sonrasında ise birkaç kitap arasında prese bırakıyordu. Bu yöntem hakkında bilginiz veya fikriniz var mı?

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, ütülemeyi ben de denedim fakat kağıt ütülerken kurursa eskisinden daha kötü oluyor. Burada sıcak ütüyle ütülemekten bahsediyorum. Eğer kağıdı çok fazla ıslatır ve tam kurumayacak şekilde ütülerseniz etkili olabilir. Kendim denemedim. Mesele kağıdınızı ne kadar ıslattığınız ve kuruma aşamasının nerede geçtiği. Basınç altında kurursa o halini muhafaza ediyor. Kuruyken şekil almıyor.

    YanıtlaSil
  5. Anladım, bir de böyle deneyeyim teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Bu yöntem el yapımı kağıtlarda da geçerli olurmu acaba?

    YanıtlaSil
  7. Rica ederim iyi okumalar. :)

    YanıtlaSil
  8. Ortanın üstü kalitede kağıtta denedim. El yapımı kağıtlar ne kadar farklı oluyor bilmiyorum. Tahminimce lifleri daha seyrektirler. El yapımı kağıdın zaten mantık olarak buruşmaması gerekiyor ama buruşursa yöntem bence etkili olacaktır. Denemedim tamamen mantık yürütüyorum. İyi boyamalar.

    YanıtlaSil