Suluboya resimlerimi ve deneyimlerimi sizlerle paylaşıyorum.

14 Ekim 2013 Pazartesi

Suluboya Kağıdı Seçerken...

Suluboya kağıdı alırken dikkat etmemiz gereken bazı kağıt özellikleri vardır.

Bunların başında tabi ki ebat gelmektedir. Yapacağımız resmin türü yada sergilenme şekline göre bir ebat seçmemiz gerekecektir. Eğer büyük bir duvarda ve insanların uzaktan izleyeceği bir yere konumlandırılacaksa ebadımızın büyük olması gerekmektedir. Fakat yapılacak resim ebadına göre
malzeme seçimimiz değişip harcama artacağından bu toplam masrafınızı artıracaktır. Büyük resim demek büyük fırcalar ve tüp boyalar anlamına gelmektedir. 35x50cm'lik bir resim bile detaysız bir çalışma yapılacaksa bu ihtiyacı doğurmak için yeterince büyük sayılabilir. Genellikle kullanılan ölçü ise 20x30cm civarlarıdır.


Ebattan sonra dikkate alacağımız özellik kağıdın kalınlığıdır. En çok tercih edilen suluboya kağıdı kalınlığı 300gr'dır. Suluboya kağıtları kırtasiyenizde kendi orijinal paketinde ise paketin üzerinden bu bilgileri görmeniz mümkündür. Eğer hiçbir yerde yazmıyor ve kırtasiyeci de bu bilgiye sahip değilse 300gr demek hepimizin bildiği yazıcı kağıtlarının yaklaşık 10 katı kadar kalındır. Kağıt ambalajlarında genellikle kalınlık gr ve lbs olarak iki farklı birimle verilir. 300gr'ın lbs karşılığı ise 140lbs'dir.


Detaya girme vakti geldi ustalaştım diyorsanız kağıtla ilgili arayacağınız ilk detay kağıtta kullanılan pamuk oranıdır. Üretim aşamaları her ne kadar kalitesini mutlaka etkiliyor olsa da en iyisi her zaman %100 pamuktan yapılmış kağıttır. Eğer alacağınız kağıtta pamuk kullanılmışsa çok büyük ihtimalle ambalajında bu oran belirtilmiştir. Bu da demek oluyor ki üzerinde Pamuk (Cotton, Cottone) yazmayan kağıt büyük ihtimalle pamuğu hiç içermiyordur.
Peki pamuk oranı neyi değiştiriyor? Öncelikle en büyük etkisi ıslandığında buruş buruş olmuyor. İkincisi, yanlış boyamaları ıslatarak geri almanız daha mümkün. Geri alma işleminde pamuklu kağıt diğerleri gibi yıpranıp dağılmıyor. Ayrıca bu tür kağıtlar tamamen suluboyaya göre tasarlandığından emicilikleri ve renklerin canlılığını ortaya çıkarması gibi teslerden geçirilip en iyi sonuca göre üretiliyor.
 
Tüm bu özellikleri geçtikten sonra;

Suluboya kağıtları iki çeşit olarak satılıyorlar. Biri soğuk press, diğeri sıcak press. Bu presleme seçenekleri kağıdın üretim aşamasıyla ilgilidir. Kağıdın soğukken mi yoksa sıcakken mi presslenmesi yani. Bunun kağıt üzerindeki etsiki ise dokusuyla alakalı bir durum.
Eğer kağıt sıcak preslenmiş ise kağıdın yüzeyi daha pürüzsüz oluyor ve bu da bizim daha detaylı, incelikli çalışmalar yapmamıza olanak sağlıyor. Soğuk preste ise kağıdın yüzeyi dokulu oluyor. Peki bu doku ne işe yarıyor derseniz; resimlerimizde suluboya ile çizilmiş etkisini yani hepimizi büyüleyen o etkiyi daha çok hissettirmeye yarıyor. Son olarak da bu dokuların da çeşitleri vardır. Daha da özellikli resimler yapmak isteyenler için farklı doku seçenekleri mümkündür.
http://letspaintnature.com/2009/10/29/difference-between-cold-press-and-hot-press/


Tüm bu özelliklere sahip; yani 50x70cm, 300gr, %100 pamuk, kaliteli üretim bir kağıdın tek sayfa olarak fiyatı 2013 itibariyle 20-30tl civarıydı.


Benim yeni başlayanlara tavsiyem öncelikle hiç pamuksuz fakat 300gr dan şaşmayan; suluboya kağıdı olduğu üzerinde belirtilmiş; 20-30 sayfalık bloklarla işe başlamalarıdır. Bu kağıtlarda deneme yapabilirler. Ne zaman sergileyeceğim ya da satacağım diyerek bir resim yapmayı düşünürseniz o zaman üst seviye kağıtlarla çalışmaya başlayabilirsiniz.

Önemli uyarım ise; deneme yapmak da dahil olmak üzere kesinlikle 160gr'ın altında olan ve üzerinde suluboya yapılabilir ibaresi bulunmayan kağıtlarla çalışmayın! Çünkü bu sizi suluboyadan soğutabilir.




28 yorum:

  1. merhaba ben suluboya resim yapmaya yeni başladım. FAber castellin suluboyasını kullanıyorum acaba başka bi suluboya almama gerek var mı ? Birde soğuk presmi aolmalıyım sıcak presmi genelde manga ve yüz resmi çiziyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ben de yeni başladım. Çevremden danıştığım insanlar, faber castlelli sulu boya konusunda yeterli bulmuyor. Sana tavsiyem Talens Van Gogh serisi. Ben de ilk kez önümüzdeki günlerde deneyeceğim.

      Sil
    2. Manga için yüzeyin pürüzsüz olması gerekiyor ve bu da sıcak pres kullanmak gerektiğini gösteriyor. İyi çizimler.

      Sil
  2. Benim en büyük sorunum kağıdın bozulması ıslanınca dalgalı tuhaf bişi olması/ıslanınca çabuk yırtılması veya arka sayfasına rengi geçirmesi. Resimi hobi olarak yaptığım için fazla zorlamak istemiyorum ama sulu boyadan keyif almak isterim. Kalınlığına mı daha çok dikkat etmeliyim yoksa pamuklu olup olmamasına mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her ikisine de idkkat ederseniz probleminiz ortadan kalkacaktır.

      Sil
  3. çok faydalı olmuş teşekkürler....

    YanıtlaSil
  4. Merhaba ben yeni başladım sulu boya yapmaya hangi boya markası kullanırsan daha kaliteli olur

    YanıtlaSil
  5. Ben de yeni başlayacagım illüstrasyon yapmak istiyorum suluboya ile daha etkileyici olacagını düşünüyorum bu konuda sizin fikrinizi merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgisayar bir çok konuda işi kolaylaştırsa da suluboya ile temelden başlayarak daha keyifli işler çıkarabilirsin. Temelden başlamanın avantajlarını zamanla göreceksin. Ayrıca yaptığın işleri bilgisayara aktararak da daha etkili hale getirmen mümkün. Her nasıl yaparsan yap ilüstrasyon gibi mesaj vermeye yönelik bir sanatı sunabilmen için sosyal medyada sergilemen gerekiyor. Bu yüzden aynı zamanda bilgisayara da ağırlık vermelisin.

      Sil
  6. Selam ben de yeni başladım ama biraz teknik bilgiler almak istiyorum. Şimdilik kendi çapımda bir şeyler yapıyorum. İst'da bildiğiniz suluboya için workshop var mı acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef İstanbulda bildiğim yok. Fakat facebooktan suluboya gruplarımıza dahil olursanız irtibat kurabileceğiniz ressamlar bulabilirsiniz. Benim iletişimde olduklarım daha çok İzmir'deler.

      Sil
  7. Merhabalar şuan sizin yardımınıza çok ihtiyacım var ben bir yarışmaya katılacağım. Ve 50×70 resim kağıdı lazım. Ayrıca hem kuru hem sulu boyaları bir arada kullanabileceğim bir kağıt arıyorum . Canson 1557 50×70 200gr kağıtları sizce uygun mudur değilse bir oneriniz varsa ve bu yorumumu cevaplarsanız çok sevinirim. Prisma color kuru boya ve daler rowney sulu boyalarını kullanabileceğim bir kağıt arıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canson un suluboya için olan 300Gr lık kağıtlarını alabilirsin. Suluboya kağıtlarına rahatlıkla kuruboya çalışabilirsin. Başarılar diliyorum.

      Sil
  8. Açıklayıcı bilgiler sunmuşsunuz. Teşekürler

    YanıtlaSil
  9. merhaba! sulu boya için 120 gram kağıda uygun mudur?

    YanıtlaSil
  10. Bize hocamız sulu boya kağıdı alın dedi ama pamuk olmayacak dedi peki di yeri nedir 120 gr dedi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımı okuduysan eğer pamuk katkılı kağıtların daha iyi olduğunu görmüşsündür. Hocanız istemediyse bu ekonomik nedenlerdendir. Uygun fiyatlı bir suluboya kağıdı aldığında zaten pamuk olmayan almış olacaksın.

      Sil
  11. Merhaba suluboya ile natürmort çalışmaları için soğuk press mi kullanmalıyım sıcak press mi hangisi daha hoş bir görüntü sağlar acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Soğuk press daha dokuludur. daha hoş görünür ama çalışması biraz daha kendine hastır. Alışmak lazım.

      Sil
  12. Harun bey merhaba ince dokulu ve kalın dokulu kağıt arasındaki fark nedir acaba ince dokulu daha mı iyi olur sizce alırken tereddüt ettim teşekkür ederim şimdiden bir de fabriano artistico kağıtları hakkında düşünceleriniz neler?

    YanıtlaSil
  13. Harun bey merhaba ince dokulu soğuk pres kağıt alsam güzel bir suluboya etkisi alabilir miyim. İnce ve kalın doku resme nasıl yansır? Fabriano artistico kağıtları hakkında ne düşünüyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Sıcak pres yani ince dokulu kağıtlar ilüstratif çizimler için kullanılır. Yani kusursuz çizgiler ve net şekiller istiyorsanız ince dokulu hatta dokusuz almalısınız. Ancak suluboya tekniği genellikle belli belirsiz şekillerle ypaıldığında daha etkileyici göründüğünden orta ve kalın dokulu kağıtlar daha güzel sonuç verecektir. tabii burada çalışmanızın ölçüsü de önemli. A4 ten küçük çalışmalarda çok kalın dokulu tercih ederseniz örneğin insan yüzü gibi detayları vermekte çok zorlanırsınız.(Portreden bahsetmiyorum). Kağıdı görerek alma imkanınız varsa zaten dokuları gördüğünüzde bir fikir verecektir. İyi boyamalar.

      Sil
    2. Fabriano takip ettiğim ressamların kullandığı bir markadır. Bende de bir defteri var ancak görüş bildiremeyecek kadar uzun bir zamandır kullanmıyorum.

      Sil
  14. Munken sulu boya kağıdıni nerede bulurum.cocuk odasına İsveç birinin çizimini bastiricam poster gibi orijinal dursun ve sulu boya etkisi yansisin istiyorum.

    YanıtlaSil
  15. Suluboya kağıdının hangi yüzü kulanılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha pütürlü olan yüzü. Marka damgası olan taraf. Emin olmak için satıcısına sorun ya da daha garantisi sitesine girip bakın.

      Sil