Suluboya resimlerimi ve deneyimlerimi sizlerle paylaşıyorum.

15 Nisan 2013 Pazartesi

Samur fırçalar hakkında...

Her yerde samur fırça satılıyor. Her satıcı fırçasının samur tüyü olduğunu iddia ediyor. Peki gerçekten fırçalar samur mu?

İlk olarak "samur" un kelime anlamına bir bakalım.
Bunun için Nişanyan etimolojik sözlükten faydalanıyorum.

Arapça smr kökünden gelen sammūr سمّور "kürkü makbul bir hayvan" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Orta Farsça (Pehlevice veya Partça) aynı anlama gelen samōr sözcüğünden alıntıdır.
Arapça yoluyla Batı dillerine geçmiştir. Karş. Fransızca simarre, İngilizce sable (aynı anlamda).

Bir de samur hayvanının zoolojik sınıflandırmasına bir göz atalım.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Samur
Wikipedia'da da gördüğünüz gibi samur sansargiller familyasına ait bir hayvan ve samur fırça diye satılanların bir çoğu tahminimce ya sansar tüyü yada "kürkü makbul bir hayvan"a ait bir tüy. :)

Peki samur fırçayı bu kadar özel "kıl"an nedir?
Samur fırçanın en büyük özelliği samur tüylerinin su tutma kapasitelerinin sentetiklere göre çok fazla olması ve bunun aynı zamanda daha çok boya tutma anlamına gelmesidir. Ve samur fırçalar içinde en makbul olanı da Kolonsky samurunun tüylerinden yapılmış olanlarıdır..


Meşhur Kolinsky Samuru
Kolinsky Samur'undan yapılmış fırçalarının fiyatlarının altın fiyatlarıyla yarıştığını görünce bu hayvanı çok merak ettim ve internette araştırmaya başladım. İlk aramada yüzlerce fotoğrafına ve videosuna ulaşacağımı sanıyordum fakat hiç de sandığım gibi olmadı. Youtube'ta ve Google'da her aradığımda sadece suluboya fırçaları çıktı karşıma.
Bu çok ilginçti. Çünkü, fırçalar meşhur Kolinsky samurunun tüyünden diye pazarlanıyor fakat Kolinsky samuru diye bir hayvan google da ve youtube ta bulunmuyor ve bu da hayvanın aslında meşhur olmadığını yada değersiz olduğunu gösteriyor olabilirdi.

Yılmadım ve araştırmaya devam ettim. W&N'ın 7 serisi Kolinsky Samur fırçalarının pdf kataloğuna ulaştım ve burada çat pat ingilizce ile bu samurun asıl adının "Mustela sibirica sibirica" olduğunu öğrendim yani Sibirya Samuru'ymuş. Araştırmalarımı bu isimle yaptığımda ise hayvanın fotoğraflarına ve videolarına nihayet ulaşabildim.

Katalogtan ulaştığım bilgiler bunlarla sınırlı değildi. Kolonsky ismi zamanla bizim "Selpak" misali bütün samur fırçalara verilir olmuş ama asıl Kolonsky samuru işte buymuş. Ayrıca bu samurum kılları muazzam bir su tutma kapasitesine sahipmiş. Bunun sebebide kılların vücudu daha sıcak tutmak için ekstra pullarla kaplı olmasıymış. Bu sayede kılların yüzeyi diğer samur kıllarına göre, Türkiyenin Ege sahillerinin çevre hesabının diğer sahillerinden daha uzun olması gibi fazla oluyormuş.


14 yorum:

  1. Şimdi bu fırçalara baktım da.Fiyatları çok yüksek.Yani ele gelen bir numarası 100 den aşağı değil.Orta seviyede, tavsiye edebileceğiniz güzel su tutan ucu sivrilen şöyle fiyatı da uygun var mıdır? Ponart markası görüyorum bazı sitelerde önnerir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef doğal bir ürün olduğu için kolinsky fırçaların ucuzu bile belli bir fiyatın üzerinde oluyor. Ponart marka fırça hiç kullanmadım ama kolinsky'yse eğer sıkıntı olacağını sanmıyorum. Yurtdışı sitelerde de Çin haricinde Türkiye'den daha uygun değil fiyatlar. Bazen ucuza denk gelindiğinde ise kargo ücretiyle yine aynı fiyata gelebiliyor. Çin malı kolinsky var elimde ama sivri uçlu fırça türünün kullanımından pek verim alamadım. Bu fırçadan yada benim tekniğimle alakalı olabilir. Sizde kendinize uygun fırçayı bulabilmeniz için samur, sincap yada sentetik fırçaları denemelisiniz.

      Sil
  2. Açıkçası ben karar veremedim.Yani denemeden de anlaşılmayacak gibi.Küçük alanlarda denemeler yaptığımdan sentetik fırça yeterli gibi geldi.Samuru denesek fikrimiz değişir herhalde.Da vinci'nin Karin serisi uygun fiyatlı bir fırçasını almıştım St petersburg la birlikte.Umarım biraz daha deneyererek bende ihtiyacıma uygun bir fırça bulurum..Teşekkürler yorumuma cevabınız için.Bol suluboyalı günler.

    YanıtlaSil
  3. Benim endişem, samur ve sincaplar bu yüzden öldürülüyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu konuyu merak ettim ve çok araştırdım fakat bir bilgiye ulaşamadım. Sanırım bunu öğrenmek için fırça üreticileriyle iletişime geçmek gerek ama öldürülüyorsa bile söyleyeceklerini sanmıyorum.

      Sil
    2. Videoyu izlerseniz sanırım sorduğunuz soruya cevap bulabilirsiniz.
      https://m.youtube.com/watch?v=Q0hRV0Bee6o

      Sil
    3. Bunu bende merak ediyordum ve biraz daha araştırma ile en azından winsor % newton markasının CITES (Nesli Tehlike Altındaki Türlerin Ticaretine İlişkin Sözleşme) a uygun olarak ve 'sürdürülebilir' şekilde yapıldığı yazıyor. Orjinal siteden de tam sözleşmeyi bulmaya çalıştım ama tam olarak bulamadım. Kısacası en azından dediklerine göre hayvanlara zarar vermiyorlar, winsor & newton a güvenmek istiyorum bu yüzden <:D umarım gerçekten de söyledikleri gibi yapıyorlardır

      Sil
  4. Puff şimdi bu hayvanın tüylerini yolup fırça yapıp sonrasında da bize deli paralara mı satıyorlar :( insanoğlu olarak çok acımasızız. Merak beni uyutmadi kolinsky ne diye araştırırken karşıma yazınız çıktı açıklayıcı ve bir o kadar da etkileyi bir yazı olmuş teşekkürler fakat benim aklımdan çıkmayacak elime her fırça aldığım da bu samurun suratı :(

    YanıtlaSil
  5. Güzel bir araştırma,teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Asla almam..şüpheleniyordum zaten..bi seramik boyayacağız diye hayvani katletmek asla..

    YanıtlaSil
  7. Yazınız için teşekkürler. Hobi olarak sulu boya yapıyorum, elimde Alex Schoeller 245 serisi fırçalar var inanılmaz biçimde kılları dökülüyor, bu kullanma veya boya sonrası saklama şekli nedeniyle olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fırçanızı resim yaptıktan sonra temiz suyla yıkayıp kurulayıp kılları yukarı gelecek şekilde muhafaza ediyorsanız problemin bundan kaynaklı olma ihtimali yok. Bunları yapmasanız bile kaliteli bir fırça kolay kolay kıl dökmez. Çok fazla kıl döküyorsa fırçanın üretimiyle alakalı bir sorun vardır. Ürünü aldığnız satıcıya sorunu bildirin. İade veya değişim talep edin.

      Sil
  8. Merhabalar, akrilikde detay çalışıyorum ancak düzgün bi detay fırçası bulamadım genelde sulu boya fırçaları gibi çok yumuşak oluyorlar ben sert tüylü olmasını istiyorum önerebileceğiniz akrilik için sert tüylü detay fırçası var mı?

    YanıtlaSil